http://wiki.erepublik.com/index.php/Citizenship
Quote:
Quote:
Citizenship is what links an individual to a country. It provides certain privileges, such as voting. The Citizenship module was introduced to the New World on 29 July 2009.
Quote:
Statsborgerskapet er forbindelsen mellom individet og staten (landet?*). Det gir enkelte privilegier, eksempelvis stemmerett. Statsborgerskapet ble introdusert til Den Nye Verden den 29 juli 2009.
* føler at det i denne konteksten passer best med
staten, men det kan gjerne taes opp til diskusjon.
Quote:
Quote:
Citizenship Rules
Citizens can only vote in the country where they have citizenship, no matter where they are currently residing.
Citizens can change citizenship by moving to another country and applying for it through Congress.
Citizens can only hold one Citizenship at a time
Quote:
Reglement for statsborgerskap
Statsborgeren* har kun stemmerett i staten han innehar statsborgerskap, uavhengig av nåværende bosted.
Statsborgeren kan endre sitt statsborgerskap ved å flytte utenlands, og legge inn en søknad om statsborgerskap hos landets kongress*
Statsborgeren kan kun ha statsborgerskap i ett land om gangen.
* Jeg føler her det er riktig å skrive statsborger, men merket meg at andre ikke hadde gjort det samme. Åpent for en avstemning?
*Kan alternativt skrives: ... og sende inn en søknad om statsborgerskap til landets kongress.
Quote:
Quote:
Citizen Privileges
A citizenship holder has the following privileges:
vote in elections
join a political party (you must also be in the country of citizenship to do this)
create a political party (you must also be in the country of citizenship to do this)
become a candidate in elections (you must also be in the country of citizenship to do this)
Quote:
Statsborgeren har følgende privilegium*:
Stemmerett ved valg
Rettigheten til å slutte seg til et politisk parti innad sin respektive stat* (krever at man har nådd level syv)
Rettigheten til å danne sitt eget politiske parti innad sin respektive stat (krever at man har nådd level tretten og koster 40 gull)
Rettigheten til å stille som kandidat i partivalg innad sin respektive stat.
*Jeg synes heller at vi skal bruke
rettigheter her
*Alternativt: ... i sitt respektive land
Quote:
Quote:
Changing Citizenship
Citizens are able to apply for a citizenship whenever they live in a country that is different than the citizenship country.
They can apply for citizenship from two places:
in Citizen profile, if the current country is different than the citizenship country, the “Apply for citizenship” button will appear
After the citizen changes locations to a new country, the "success message" will show “Do you wish to apply for citizenship in your new country?”
See the Applying for Citizenship page for more information.
Quote:
Endring av statsborgerskap
Statsborgeren kan endre sitt statsborgerskap først når han bor i et land hvor han ikke innehar statsborgerskap i. Dette kan gjøres på to forskjellige måter:
1. I profilen kan man finne en knapp som videresender en til siden hvor man kan søke om nytt statsborgerskap, om man er bosatt i et land hvor man ikke innehar statsborgerskap.
2. Etter at statsborgeren har endret bosted til et nytt land, vil han få en notis om at endringen har vært vellykket og et spørsmål om han har lyst til å søke om statsborgerskap hos nåværende stat.
Se søknad om statsborgerskap for mer informasjon.
Quote:
Quote:
FAQ
How do I become a citizen of a new country or a newly independent country if a congress hasn't been elected yet?
Citizenship applications in these situations are automatically accepted.
Can I change locations after I have applied for citizenship?
Yes and No. You can change your location within the country but you cannot move to another country until the citizenship request is approved, declined, or canceled.
How does this affect voting? Will I be able to vote for congress while living in another country? Yes, you will be able to vote in the country you hold citizenship. For congressional elections, you will vote in the last region where you lived.
What happens if I have submitted an application for citizenship but the region where I am living is conquered in war?
Your citizenship request will be automatically cancelled because you are no longer living in the country in which you are requesting citizenship.
What happens if the region you live in is conquered? Will I get automatically citizenship of the conquering country, or will I retain my original citizenship?
For citizens having citizenship in the losing country, their citizenship will not be affected. They will be considered to be living in a foreign country therefore they will be able to apply for citizenship in the wining country, if they desire. If they chose to keep their original citizenship, during congressional elections they will vote in the capital of their citizenship country (losing country). Normally, citizens in diaspora vote in the last region they have lived back home. But if that region is conquered, they are automatically switched as they would have lived in the capital region of the country last time.*
More FAQs -
http://www.erepublik.com/en/article/cit ... 69480/1/20Quote:
FAQ
Hvordan kan jeg bli statsborger av en stat som enda ikke har valgt en kongress?I tilfeller hvor det enda ikke er valgt en kongress, grunnet nyvunnet frihet, eller nydannet stat, så innvilges statsborgerskap automatisk.
Kan jeg flytte etter at jeg har søkt om nytt statsborgerskap?I påvente av svar på søknad om statsborgerskap kan man kun flytte innad i landet man befinner seg i.
Hvordan påvirker dette min stemmerett?Inntil man har fått innvilget nytt statsborgerskap forebeholder man seg stemmeretten i staten man fortsatt innehar statsborgerskap hos. Ved kongressvalg stemmer man fra regionen man siste bodde i.
Hva skjer om staten jeg har lagt inn søknad om statsborgerskap hos blir erobret i krig før søknaden er ferdig behandlet?Da blir søknaden annullert med henhold til at staten man søkte hos ikke lenger eksisterer.
Hva skjer om regionen jeg bor i blir erobret? Vil jeg automatisk få statsborgerskap hos den seirende stat, eller beholder jeg mitt gamle?For statsborgere som får sin region erobret, vil de beholde sitt statsborgerskap, men vil bli ansett som bosatt i et fremmed land. Altså kan man enten søke om statsborgerskap hos seierherren, eller flytte tilbake til gjenværende regioner staten man innehar statsborgerskap hos fortsatt måtte ha i behold. Om man velger å bli, så stemmer man i kongressvalget fra hovedstaden istedenfor regionen man sist var bosatt i.
Flere spørsmål og svar (på engelsk):
http://www.erepublik.com/en/article/cit ... 69480/1/20Den siste setningen anser jeg som overflødig, og jeg velger derfor ikke å oversette den.
Sammendrag:
Statsborgerskapet er forbindelsen mellom individet og staten. Det gir enkelte privilegier, eksempelvis stemmerett. Statsborgerskapet ble introdusert til Den Nye Verden den 29 juli 2009.
Reglement for statsborgerskap
Statsborgeren* har kun stemmerett i staten han innehar statsborgerskap, uavhengig av nåværende bosted.
Statsborgeren kan endre sitt statsborgerskap ved å flytte utenlands, og legge inn en søknad om statsborgerskap hos landets kongress*
Statsborgeren kan kun ha statsborgerskap i ett land om gangen.
Statsborgeren har følgende rettigheter:
Stemmerett ved valg
Rettigheten til å slutte seg til et politisk parti innad sin respektive stat* (krever at man har nådd level syv)
Rettigheten til å danne sitt eget politiske parti innad sin respektive stat (krever at man har nådd level tretten og koster 40 gull)
Rettigheten til å stille som kandidat i partivalg innad sin respektive stat.
Endring av statsborgerskap
Statsborgeren kan endre sitt statsborgerskap først når han bor i et land hvor han ikke innehar statsborgerskap i. Dette kan gjøres på to forskjellige måter:
1. I profilen kan man finne en knapp som videresender en til siden hvor man kan søke om nytt statsborgerskap, om man er bosatt i et land hvor man ikke innehar statsborgerskap.
2. Etter at statsborgeren har endret bosted til et nytt land, vil han få en notis om at endringen har vært vellykket og et spørsmål om han har lyst til å søke om statsborgerskap hos nåværende stat.
Se søknad om statsborgerskap for mer informasjon.
FAQ
Hvordan kan jeg bli statsborger av en stat som enda ikke har valgt kongress?
I tilfeller hvor det enda ikke er valgt en kongress, grunnet nyvunnet frihet, eller nydannet stat, så innvilges statsborgerskap automatisk.
Kan jeg flytte etter at jeg har søkt om nytt statsborgerskap?
I påvente av svar på søknad om statsborgerskap kan man kun flytte innad i landet man befinner seg i.
Hvordan påvirker dette min stemmerett?
Inntil man har fått innvilget nytt statsborgerskap forebeholder man seg stemmeretten i staten man fortsatt innehar statsborgerskap hos. Ved kongressvalg stemmer man fra regionen man siste bodde i.
Hva skjer om staten jeg har lagt inn søknad om statsborgerskap hos blir erobret i krig før søknaden er ferdig behandlet?
Da blir søknaden annullert med henhold til at staten man søkte hos ikke lenger eksisterer.
Hva skjer om regionen jeg bor i blir erobret? Vil jeg automatisk få statsborgerskap hos den seirende stat, eller beholder jeg mitt gamle?
For statsborgere som får sin region erobret, vil de beholde sitt statsborgerskap, men vil bli ansett som bosatt i et fremmed land. Altså kan man enten søke om statsborgerskap hos seierherren, eller flytte tilbake til gjenværende regioner staten man innehar statsborgerskap hos fortsatt måtte ha i behold. Om man velger å bli, så stemmer man i kongressvalget fra hovedstaden istedenfor regionen man sist var bosatt i.
Flere spørsmål og svar (på engelsk):
http://www.erepublik.com/en/article/cit ... 69480/1/20*Jeg har ikke gjort store korrekturlesingen enda, tar meg tid til det på et annet tidspunkt
Jeg er ny i dette spillet, og har egentlig ikke dannet meg noe bilde av hvordan saker og ting fungerer enda, men jeg har en anelse om at de engelske Wiki.Erepublik artiklene ikke akkurat er
top notch? Hvor stor frihet kan ta meg til å utfylle artiklene i fremtiden, eller tolke/skrive de på nytt uten noen språklig forbindelse til originalartiklene?