It is currently 08 Sep 2010 18:49

Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next
 Militærstaten Noreg? 
Author Message

Post Militærstaten Noreg?
I lys av den nylig vedtatte paragrafen oom Forsvaret, virker det som om enkelte ikkje vil at Noreg skal vera ein demokratisk stat.

Eg tenkjar på §5.4, der det står følgande:

Quote:
§5.4.1 Kongressen skal ikke utøve administrerende makt over forsvaret.

I mine auge blir dette heilt feil. Riktignok står det at kongressen kan kreva innsyn, og at "All administrasjon av forsvaret vil skje på bekostning av Forsvarsministeren, Presidenten og Vise-Forsvarsminister, i sin respektable rangering.", noko som er vel og bra.

Men, §5.4.1 betyr at kongressen har NULL makt over Forsvaret. Med andre ord, dei folkevalgte har ikkje ein dritt å sei om korleis Forsvaret styres. I tillegg står det at Forsvarsministeren har fullmakt over Forsvaret, mens President og Vise-Forsvarsminister kjem etterpå. Med andre ord, så lenge Forsvarsministeren er der, kan han gjera kva enn han vil.

Det eg lurar mest på er, kvifor i all verda er det så utruleg viktig å gi all denne makta til Forsvarsminister, og dermed frata folket den makta dei hadde? Det har aldri vert nødvendig før, og Terje Hansen styrte Forsvaret utruleg bra utan at dette var nødvendig.

§5 om Forsvaret må revideras og endras, og folket må få makta tilbake. Sjølv om enkelte ikkje trur folket veit kva som er best for dei, vil TeK ikkje berre sjå på mens demokratiets makt blir svekka.

STATUS:
AWOL

27 Feb 2010 12:48
Profile

Post Re: Militærstaten Noreg?
Jeg er enig at jeg synes den nye loven om forsvaret virker unoedvendig slik som den staar i dag. Forsvaret har fungert utmerket det siste halve aaret, da uten en slik lov. Og aa gi forsvarsminister slik fullmakt er jeg skeptisk til.

Men selv om dette skjedde da jeg ikke satt i kongressen er jeg aapen for aa ta en ny debatt om denne loven den kommende perioden.

27 Feb 2010 13:22
Profile

Eg foreslår at dykk gjenopnar ein diskusjon m lovforslaget snarast mogleg. No som det er mange nye i kongressen kan det vera at det er meir aktivitet dei fyrste dagane. Det dabbar ofte av etter ei veke eller to.

STATUS:
AWOL

27 Feb 2010 15:02
Profile
Administrator

Mnja.. slik eg ser det vil det vera heilt klare fordeler med at det er forsvarsministeren som administrerer det militære. Her må ein skilje mellom disposisjonar i det daglege arbeidet til ministeren og hans medhjelparar, og saker som gjeld nasjonal tryggleik og aksjonar som sådan.

Administrativ handlefridom betyr ganske enkelt at forsvarsministeren t.d. kan gi Gunnar Grisetryne arbeidsoppgåver i forsvarsstaben utan at Gunnar si eks-kone, som tilfeldigvis sit i kongressen, kan lage heifadderuttan av den grunn.

Dersom ein meiner det er noko muffens i forsvaret, kan kongressen be om at dette blir gjort greie for, jf. § 5.4.2. Vidare kan kongressen be ein forsvarsminister fråtre (i nåde eller unåde) før månadsterminen er omme, jf. § 5.1.

Når det gjeld direkte forsvarsaktiviteter har faktisk både kongressen og presidenten instruksjonsmynde overfor forsvarsministeren som plikter å videreformidle slike ordre, jf. §§ 5.2 og 5.2.1. Og det er på dette området ein avgjer i kva grad eNoreg skal vera militærstat eller ikkje.

Nei, eg syns faktisk at administrativ fridom bør ein minister ha, all den tid vedkomande må svare for seg og kan kastas dersom det trengs.

4x Member of Congress
EDEN PR Organiser
Party president of FRITT NORGE

27 Feb 2010 21:59
Profile

Enig med Freke her. Men jeg ser nå at disse reglene kanskje kan tydeliggjøres bedre. Det helhetlige bilde er egentlig greit nok, men her er seksjoner som motstrider hverandre hvis de tolkes isolert.

Field Marshal Tommy Skaue
IRC: cherub
History: Country President - Government - Party President - Congress

27 Feb 2010 23:38
Profile
Administrator

Ja, det er litt halveis margarin på flesk og kan sikkert bli litt meir klargjerande utan at realitetane endrast.

4x Member of Congress
EDEN PR Organiser

28 Feb 2010 02:09
Profile

Jeg holder meg enig med at forsvarsministeren ikke trenger å rådstille seg med en tredjepart når det kommer til det administrerende, men da er det likeså ekstremt viktig med en kompetent minister og nøye overvåkning, men samtidig at vi selvfølgelig kan stole på ministeren.

Men det som uroer meg er at det, slik jeg har observert, er ingen lov som sier at kongressen eller den norske befolkning har krav på å avsette sittende forsvarsminister. Dette er noe som burde ratifiseres, slik at det blir en tydelig lov på dette?!

28 Feb 2010 02:28
Profile
Administrator

Quote:
§5.1 Forsvarsminister og Vise-Forsvarsminister utpekes av presidenten, og blir sittende i én måned, eller til kongressen bestemmer at vedkommende må avgå sin posisjon.

Mi utheving.

4x Member of Congress
EDEN PR Organiser

28 Feb 2010 02:52
Profile

Freke wrote:
Quote:
§5.1 Forsvarsminister og Vise-Forsvarsminister utpekes av presidenten, og blir sittende i én måned, eller til kongressen bestemmer at vedkommende må avgå sin posisjon.

Mi utheving.

Der var den ja, beklager at jeg tydeligvis da har ignorert deg tidligere, jeg syntes at jeg hadde sett noe slikt. Men så lenge vi har en slik maktfordeling så ser jeg ingen grunn i å endre loven som tilsier at forsvarsministeren har administrativ rett, og bør derfor ikke å sjekke med en tredjepart før han akter.

28 Feb 2010 02:55
Profile

based on precedent, the congress has more power than a minister. Our lovsammling is really rather incomplete. In this vote here, http://erepublik.no/viewtopic.php?f=29&t=1694, it was voted that congress has the power to fire a minister. the discussion on the subject is here: viewtopic.php?f=29&t=1648&st=0&sk=t&sd=a .
I don't think that it is necessary for congress to dictate every move the forsvarsminister makes, but congress surely has the right to speak up if they feel that the minister is not acting the way they would like.

01 Mar 2010 12:42
Profile

Forsvarsministeren styrer jo forsvaret, men Congressen kan kunne gripe inn og gjøre som de vil hvis det er noe. det er hva som er Demokrati og det eneste riktige. Blir jo feil at congressen ikke kan gripe inn. De er jo de folkevalgte. men ja, er ikke congressen som skal styre, alle ting i forsvaret må ikke opp i congressen, forde forsvarsministeren skal styre det. men som sagt, congressen må kunne gå inn hvis det skulle være nødvendig.

01 Mar 2010 13:21
Profile

Nei, kongressen bør ikke kunne gå inn å STYRE forsvaret.
Kongressen kan utsende ordre og ønsker, ja. Men ikke styre forsvaret, i form av administrasjon og logistikk.

Visio per vestri hostilis

07 Mar 2010 14:29
Profile

Da blir jo litt av Demokratiet borte

08 Mar 2010 00:32
Profile

Hvordan det? Alle ministere gjør stort sett som de vil. Kongressen kan fjerne ministeren, men de skal da pokker ikke ha noe med hva de holder på med? Syns du virkelig stortinget skal løpe rundt og sjekke hver eneste minister?

08 Mar 2010 00:44
Profile

Kongressen kan jo gripe inn ved å sparke forsvarsministeren.

Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat you with experience

08 Mar 2010 13:04
Profile

jaja, selvfølgelig, kongressen skal ikke sjekke vær eneste minister, eller bestemme hva ministeren skal gjøre, men hvis det ved enkelte tillfeller er noe kongressen absolutt mener ministeren bør gjøre, så synes jeg de bør kunne pålegge ministeren til og gjøre det, ikke noe sjekking av ministere, og ikke noe bestemming over jobbene dems, men bare hvis det er noe de absolutt mener bør gjøres ved enkelte tillfeller.

Er vell egentlig ikke noe aktuelt problem, trur det ville ordna seg uansett, men er prinsippielt for et større demokrati

10 Mar 2010 00:38
Profile

helt enig med Kenneth.

10 Mar 2010 01:10
Profile

står jo at kongressen kan gi ordre

Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat you with experience

10 Mar 2010 17:33
Profile

da er det vell det vi diskuterer:P haha

§5.4.1 Kongressen skal ikke utøve administrerende makt over forsvaret.

men kongressen kan også gi ordre.

da setter kanskje de to lovene seg litt mot hverandre?

men ja, trur ikke det vil bli noe aktuelt problem uansett:)

10 Mar 2010 22:02
Profile

Det som menes er at Kongressen skal gi blanke i hvem som er med i FSK, eHV osv, og hvordan disse blir styrt mtp. våpenutdeling, ordre, osv. Når Kongressen skal begynne å bestemme dette går det over styr.

De ordre som Kongressen gir er egentlig ingen ordre. Men om de bestemmer seg for å gå til krig mot et land, så kan de be spesifikt om at jeg sender mine soldater til den og den regionen. Hvis ikke er det fritt fram for meg å gjøre som jeg vil, noe jeg har gjort hittil.

Visio per vestri hostilis

11 Mar 2010 23:11
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page 1, 2  Next