It is currently 08 Sep 2010 19:41

Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
 Militærstaten Noreg? 
Author Message

Post Re: Militærstaten Noreg?
Hvis en ungarsk " terrorist" slipper inn i FSK, mener jeg da at kongressen bør få lov til og gripe inn x) hehe

men som sagt, ikke noe aktuelt problem, trur kongessen og ministerne klarer og komme til enighet, og at argumentene taler for seg og at begge parter tar til fornuft, kan ikke huske at det her har vært noe problem

11 Mar 2010 23:18
Profile

Så lenge soldaten er aktiv, følger ordre og møter opp på kanalen driter jeg i om han er terrorist eller ungarsk. Kongressen vet ikke best, og de bør ikke administrere rekkene i forsvaret. Uansett, alltid.

Visio per vestri hostilis

19 Mar 2010 22:01
Profile

Så altså, han har en lang bakgrunn fra å PTO andre land, han kommer inn i FSK, gjør en kjempe jobb, er aktiv politisk, og engasjerer seg i forsvaret. ser du ikke no mistenkelig der? at han kanskje vil ta over jobben som forsvars minister og ødlegge det som kan ødlegges:P

Congressen vet ikke best nei. det har du helt rett i. FOlket vet best! og congressen er de folke valgte og de nærmeste folket vi kommer. for å sitere winston churchill " Demokrati er ikke en bra styringsform, men det er den beste vi har"

22 Mar 2010 20:30
Profile
Administrator

Det er ei heilt vanleg fordeling at eit parlament/styre ikkje blander seg opp i det daglege arbeidet til ein minister/fagsjef med mindre ein faktisk meiner at noko kritikkverdig har gått føre seg og ber ministeren/fagsjefen forklare seg om dette. Dersom ein er nøgd med forklaringa er det jo greit, i motsatt fall kan ein kreve hovudet til ministeren på eit rosemåla trefat. Presidenten sitt også, dersom det er plass på trefatet og kongressen er i tilstrekkeleg dårleg humør over ting som er gjort.

Jf lova om forsvaret kan kongressen gje forsvarsministeren direkte ordre og overordna føringar. Men kongressen administrerer ikkje forsvaret. Det er forsvarsministeren sin jobb.

Som tidlegare nevnt kan det kanskje gjerast klarare kva som meinast med denne formuleringa. Men lova inneber all den demokratiske kontrollen ein kan ønske seg, etter ei heilt sedvanleg ansvars- og maktfordeling både for styre av land, bedrifter og organisasjonar forøvrig.

4x Member of Congress
EDEN PR Organiser
Party president of FRITT NORGE

22 Mar 2010 21:08
Profile

Er egentlig enig med deg freke:) kongressen skal IKKE administrere forsvaret. men mener at hvis det er noe uhyrlig galt som nesten alle i kongressen mener er gjort feil, så må noe gjøres, trur ikke dette er et problem som vill oppstå i det hele tatt. og at det er greit som du sier at kongressen kan sparke ministeren hvis nødvendig. men er bare prinsippielt for mer demokrati, på den måten som sagt, at hvis nesten alle, eller alle i kongressen mener at det er gjort noe fryktelig galt, så kan de gripe inn, uten å administrere forsvaret no mer uttover den ene tingen, uten at ministeren blir sparket:) kan hende han gjør en drit bra jobb ellers, men som sagt, dette er ikke noe problem vi vill møte på trur jeg

25 Mar 2010 00:11
Profile

Nå motsier du deg selv Kenneth.

Kongressen skal aldri, og da mener jeg ALDRI utøve administrerende makt i Forsvaret. Hvis kongressen har noe imot det som blir gjort i forsvaret, så synd for kongressen. At vi har en omnipotent kongress som kan ta for seg alt de vil i landet er enda skumlere enn at vi har potensielle goons innad i forsvaret.

Hvis et departement har gjort noe galt, hvorfor skal kongressen gripe inn? Er du en styringskåt sosialist som vil sentralisere makt eller? Til helvette med "demokratiet" ditt. Når vi har det lovfestet slik at vi kan unngå demokrati, så skal det være sånn.

Og hvis vi ikke vil møte på problemet, hvorfor tar du det opp?

29 Mar 2010 15:13
Profile

Når du sier de ALDRI skal det, så sier du at de folkevalgte ikke kan kunne bestemme. er ikke synd for congressen. når du sier det, så sier du at hvis departemanget har gjort noe gærent, så er det bare synd for hele det norske folk! Kongressen skal kunne gripe inn hvis noe er veldig galt. Styringskåt sosialist? jeg er for at folket skal kunne styre ja! det gjør meg vell mer til en liberalist spør du meg. Folket skal styre norge. ikke gamle politikere som går imot folket.

Følg med eha:) ikke jeg som tok det opp, var ikke jeg som starta denne tråden, jeg svarer bare like mye som du gjør:)

29 Mar 2010 18:25
Profile

Hva hadde du tenkt om at stortinget foretok seg av rekruttering til forsvaret? At på sesjonsdagen, så kom det en stortingsrepresentant og spurte om du ville være med i forsvaret eller ikke. Uten noe relevant kunnskap eller erfaring. Nada. Hva hadde du tenkt om det?

Hvis et departement, et hvilket som helst departement har gjort noe som er galt, så kan kongressen kreve å få ministerens hode på sølvfat.

Synd for deg at folket ikke styrer norge. Vi har et representativt demokrati. Og rene demokrati er så langt vi kommer fra liberalisme som mulig. Et rent demokrati er praktisk talt sosialisme. Når vi har lovfestet at Forsvaret kan operere uten minimal innflytelse fra kongressen, så har vi sikret folkets interesser.

30 Mar 2010 11:46
Profile

jeg mener at det er unødvendig byråkrati, og at faglige oppgaver skal bli gjort av folk med kompetanse og som kan det:) men si at en general i den norske hær har gjort noe som 95% av stortinget mener er feil. Så er det nok en feil. hvis det ikke er det, så kan han klare å komme med gode argumenter for hvorfor det var riktig, og stortinget ville ikke syntes det var så feil lenger. men hvis han ikke kan det, så er det en feil.

Og hvis han gjør alt annet veldig bra, har bare gjort en stor feil, så synes jeg ikke han bør gå av som minister, men at man skal kunne rette opp i feilen, jeg mener absolutt IKKE at kongressen skal styre over forsvarsministeren her, men at hvis det er ytterst nødvendig, som en slags nød situasjon, så skal kongressen kunne gå inn.

Jeg vil si at folket styrer Norge:) for folket stemmer fram de personene de vil skal styre norge, og de personene hører på folket, hvis ikke blir de ikke valgt igjen.. da vil jeg si at folket styrer norge i den største grad som vi kan få det. uten at det blir anarki.

Og jeg er helt enig i det du sier på slutten der, minimal innflytelse.. det er jeg HELT enig i. men det står ikke absolutt ingen innflytelse overhodet,, minimal innflytelse er jeg enig i, men er det en nøds situasjon, så selvfølgelig må de gripe inn, uten at ministeren trenger å gå av, hvis han har gjort alt annet helt perfekt

31 Mar 2010 01:44
Profile

faen du er retard

31 Mar 2010 17:32
Profile

Beklager for den, randoms på rekka.

Men, jeg mener at kongressen ikke får gå inn å gjøre ting som de vil, selv om det var i nødfall. Hva skulle de så evt. ha gjort? Må ha konkrete eksempler på hva kongressen skal og kan gjøre.

31 Mar 2010 20:51
Profile

Er ikke opp til meg og bedømme hva som er nødstilfelle, det er opp til kongressen:)

men som jeg sa føre, så trur jeg ikke dette blir et problem i det hele tatt. og at det ikek kommer til å være noen nødstilfeller

01 Apr 2010 01:03
Profile

Om det ikke blir noe problem, hvorfor tar du det opp da?

01 Apr 2010 16:57
Profile

igjen,, var ikke ejg som tok det opp:)! Jeg svarte bare på tråden, akkurat som du gjør:)

01 Apr 2010 21:05
Profile

Ja, men jeg svarer fordi jeg er uenig med trådstarter. Om debatten skal gå noe sted så må du svare på hvilket problem, og hvis det aldri kommer til å bli noe problem, hvorfor ta det opp?

01 Apr 2010 23:54
Profile

jeg svarte forde jeg var uenig i de som skreiv før meg:P og ossen de tenkte

02 Apr 2010 23:29
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2